Jak inne kraje UE rozwiązały kwestię świateł do jazdy dziennej?
Komisja Europejska generalnie wspiera jednorodne rozwiązanie dotyczące świateł do jazdy dziennej i zdecydowała, że wszystkie nowe samochody począwszy od 2011 roku muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej. Do tego momentu w krajach obowiązywały różne zasady.
Poniższy opis prezentuje informacje dotyczące aktualnego stanu (czerwiec 2009, źródło: ADAC – nie bierzemy odpowiedzialności za prawidłowość i kompletność tych informacji).
Całoroczny obowiązek jazdy na światłach dziennych funkcjonuje w następujących krajach:
- Bośnia i Hercegowina
- Czechy
- Dania
- Estonia
- Finlandia
- Węgry*
- Islandia
- Włochy*
- Łotwa
- Litwa
- Macedonia
- Czarnogóra
- Norwegia
- Polska
- Rumunia*
- Rosja*
- Słowacja
- Słowenia
- Szwecja
* na autostradach i poza terenem zabudowanym
Obowiązek jazdy na światłach dziennych w zimie w następujących krajach:
- Bułgaria (od 1. listopada do 31. marca)
- Chorwacja (od ostatniej niedzieli października do ostatniej niedzieli marca)
Ograniczony obowiązek jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:
- Portugalia – tylko na IP5 od Vilar Formoso do Aveiro
Zalecenie jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:
Zakaz jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:
- Grecja (oprócz pojazdów z automatycznymi światłami do jazdy dziennej)
Dodatkowo w niektórych krajach takich jak Chorwacja, Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Serbia, Słowacja i Hiszpania istnieje obowiązek wożenia żarówek/lamp zapasowych. Jest to również zalecane w Republice Czeskiej, Francji, na Węgrzech, w Norwegii, Portugalii i Słowenii. Również w tym przypadku, bardzo wygodne są zestawy żarówek zapasowych podstawowego oświetlenia.