Reflektory µAFS LED
Nowe oświetlenie dla motoryzacji rewolucjonizuje bezpieczeństwo na drodze
Jaki jest przebieg drogi, z jaką szybkością jedzie samochód, czy jadą samochody z naprzeciwka i jaka jest odległość między samochodem a innymi pojazdami? W ramach projektu badawczego w ciągu ostatnich trzech lat stworzono inteligentny reflektor o wysokiej rozdzielczości, który analizuje ciągle warunki jazdy i pogody. Przenosi to ideę adaptacyjnego oświetlenia przedniego na zupełnie nowy poziom.
Jako firma zarządzająca całością prac i partner konsorcjum badawczego, OSRAM z sukcesem zakończył rozwój podstaw dla przyszłych inteligentnych reflektorów LED o wysokiej rozdzielczości. Model demonstracyjny został opracowany we współpracy z partnerami projektu firmami Daimler, Fraunhofer, Hella i Infineon, i był współfinansowany przez Niemieckie Ministerstwo Edukacji i Badań (BMBF).
Reflektory z indywidualnie adaptowalnymi pikselami zapewniają optymalne warunki oświetlenia
Oba reflektory zawierają trzy źródła światła LED, każdy z 1024 indywidualnie kontrolowanymi punktami światła (pikselami). Oznacza to, że reflektor można zaadaptować bardzo precyzyjnie do danej sytuacji drogowej, aby zapewnić optymalne warunki oświetleniowe zawsze i bez oślepiania innych kierowców.
Światło można adaptować uwzględniając dowolne zakręty drogi tak, aby zapobiec powstawaniu peryferyjnych zaciemnionych obszarów. Dodatkowo, z pomocą czujników w pojeździe, można analizować otoczenie w celu oświetlenia zbliżających się pojazdów. Pozwala to kierowcom widzieć te pojazdy wyraźniej. Jednocześnie, wiązka światła nie jest skierowana na głowy kierowców pojazdów z przeciwka, co oznacza brak oślepiania. Dzięki temu, takie przesuwające się reflektory nie muszą być ściemniane na drogach wiejskich.
Ten sam rozmiar reflektorów, wyższa rozdzielczość.
W aktualnej generacji adaptacyjnych reflektorów dostępnych na rynku, kilka komponentów LED jest instalowanych w reflektorze obok siebie i jedne na drugich. Do włączania i wyłączania segmentów świetlnych wymagane jest zastosowanie dodatkowych komponentów elektronicznych.
Liczba segmentów jest ograniczona ze względu na ograniczoną przestrzeń w reflektorze. W nowym podejściu, elektroniczna aktywacja diod LED jest zintegrowana w chipie, co daje znacznie wyższą rozdzielczość, przy jednoczesnym spełnianiu wymogów ograniczonej przestrzeni. Moduł LED wyposażono w interfejs elektryczny i termiczny, który umożliwia bezpośrednie podłączenie do elektroniki pojazdu.
Zbliżenie reflektora matrycowego µAFS LED
Spersonalizowane, inteligentne oświetlenie na każde warunki
Jasne światła drogowe
Światła drogowe: uaktywniony tryb przeciwodblaskowy
Zalety innowacji
Przy wysokich prędkościach, zasięg świateł drogowych jest automatycznie zwiększany. Z kolei w ruchu miejskim, szerszy rozkład światła poprawia bezpieczeństwo, i oprócz drogi również chodnik i obszary peryferyjne są lepiej oświetlone. Funkcje te są wdrażane w pełni elektronicznie bez siłowników mechanicznych. Dzięki nieoślepiającym światłom drogowym kierowca dysponuje zawsze optymalnym oświetleniem w nocy – bez negatywnego wpływu na innych kierowców. Dla użytkowników pojazdów jest to wyraźna zaleta pod względem świadomości i ważny wkład w obniżanie zagrożeń wypadkami podczas jazdy w nocy.
Informacja prasowa: Nowe oświetlenie dla motoryzacji rewolucjonizuje bezpieczeństwo na drodzeNowe reflektory adaptacyjne mogą zapobiegać oślepianiu innych użytkowników drogi kontynuując przy tym oświetlania drogi.
Nowy chip LED z 1024 indywidualnie sterowanymi punktami świetlnymi (pikselami) ma mniej więcej powierzchnię paznokcia.
Połączenie trzech takich chipów zapewnia rozdzielczość 3072 pikseli na reflektor.
Fakty dotyczące bezpieczeństwa na drodze
- Ryzyko wypadku jest o wiele wyższe niż w dzień*
- Jedna trzecia wypadków śmiertelnych (pasażerowie samochodu) występuje w nocy*
- Współczynnik wypadków śmiertelnych na kilometr jest czterokrotnie wyższy w nocy*
Ulepszona technologia oświetleniowa może pomóc poprawić bezpieczeństwo jazdy w porze nocnej