Różne typy pojazdów elektrycznych

Istnieją cztery główne typy pojazdów elektrycznych - każdy z nich używa elektryczności pozyskiwanej z różnych źródeł zasilania.

Hybrydy (HEV) oraz miękkie hybrydy (mild hibrid; MEV)

Hybrydy i miękkie hybrydy posiadają zarówno akumulatory, jak i standardowe silniki benzynowe. Nie muszą być podłączane do ładowania, ale zużywają mniej paliwa - pełna hybryda zużywa około 30% mniej paliwa niż tradycyjne pojazdy napędzane paliwem.

Hybrydy działają głównie na paliwie, ale zużywają energię elektryczną w trakcie postoju lub wolnej jazdy. Pełna hybryda posiada duży akumulator i może być zasilana całkowicie prądem elektrycznym na krótkich dystansach.

Miękkie hybrydy mają mniejsze akumulatory niż hybrydy, które sprawiają, że silniki benzynowe lub wysokoprężne są bardziej ekonomiczne. Samochód nie może być zasilany tylko elektrycznością, nawet w trakcie postoju.

HEV

MEV

Hybrid
Electric
Vehicle

Hybrydowy pojazd elektryczny
Mild Hybrid
Electric
Vehicle

Pojazd elektryczny typu miękka hybryda
Nie potrzebujesz kabliNie potrzebujesz kabli

Hybrydy plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV)

Istnieją dwa rodzaje pojazdów elektrycznych, które należy podłączyć do zasilania w celu naładowania: hybrydy typu plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV).

Tak jak pełne hybrydy, PHEV posiadają standardowy silnik oraz akumulator elektryczny. Różnią się jednak wielkością akumulatora – hybrydy plug-in posiadają akumulator, który może zasilać pojazd na dłuższych dystansach bez zużywania paliwa – aż do 50km. Większy akumulator oznacza, że pojazd musi być podłączony do zasilania w celu jego naładowania.

Akumulatorowe pojazdy elektryczne zasilane są wyłącznie elektrycznością. Dzięki temu emisyjność BEV jest dużo niższa niż konwencjonalnych pojazdów, czy nawet hybryd i hybryd plug-in. Niemal wszystkie obecnie produkowane pojazdy elektryczne mogą przejechać 200 km na w pełni naładowanym akumulatorze. Wiele z nich ma zasięg ponad 300 kilometrów, a niektóre mogą przejechać ponad 450 kilometrów bez konieczności ładowania.

PHEV

BEV

Plug-in
Hybrid
Electric
Vehicle

Pojazd elektryczny typu hybryda plug-in
Battery
Electric
Vehicle


Akumulatorowy pojazd elektryczny
Potrzebne kable do ładowaniaPotrzebne kable do ładowania

Hybrydy plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) wymagają kabli do ładowania

Typ kabla zależy od tego, gdzie chcesz naładować swój pojazd:

Ładowanie hybrydy plug-in lub akumulatorowych pojazdów elektrycznych w domu

Jeśli ładujesz w domu, możesz użyć standardowego 3-pinowego gniazdka jako źródła zasilania. Zajmuje to jednak bardzo dużo czasu ze względu na zapotrzebowanie na energię akumulatora - do 36 godzin w większym pojeździe. Może to być jedyne rozwiązanie, gdy musisz ładować pojazd w innym miejscu – na przykład podczas wizyty u rodziny lub znajomych.

BATTERYcharge 5PIN | przenośne | Typ 1

BATTERYcharge 5PIN | przenośne | Typ 2

Przykładowe czasy ładowania dla zasilania jednofazowego AC

Rozmiar akumulatora16A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 3,6kW32A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW
30kW8 godzin4 godzin
60kW16 godzin8 godzin
90kW24 godzin12 godzin
Kable do ładowania pojazdów elektrycznych OSRAM BATTERYcharge 5PIN | jednofazowy | 16 AMP OCC11605
BATTERYcharge 7PIN | jednofazowy | 16 AMP OCC21605
BATTERYcharge 5PIN | jednofazowy | 32 AMP OCC13205
BATTERYcharge 7PIN | jednofazowy | 32 AMP OCC23205

Do szybszego ładowania dostępne są dedykowane domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Wybranie odpowiedniego kabla do gniazda domowej stacji ładowania jest niezbędne, aby w pełni wykorzystać dostępne prędkości ładowania.

Aby korzystać z szybszego ładowania 7,2 kW w domu, potrzebujesz kabla 32A.

Przykładowe czasy ładowania dla zasilania jednofazowego i trójfazowego AC

Rozmiar akumulatora16A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 3,6kW32A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW32A (trójfazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW
30kWh8 godzin4 godzin1,5 godzin
60kWh16 godzin8 godzin3 godzin
90kWh24 godzin12 godzin 4,5 godzin
Kable do ładowania pojazdów elektrycznych OSRAM BATTERYcharge 5PIN | 1PHASE | 16 AMP OCC11605
BATTERYcharge 7PIN | 1PHASE | 16 AMP OCC21605
BATTERYcharge 5PIN | 1PHASE | 32 AMP OCC13205
BATTERYcharge 7PIN | 1PHASE | 32 AMP OCC23205
BATTERYcharge 7PIN | 3PHASE | 32 AMP OCC23P05

Ładuj, gdy jesteś w drodze

W całym kraju dostępnych coraz więcej punktów ładowania samochodów elektrycznych: bez wątpienia widziałeś je gdzieś po drodze. Część z nich oferuje szybkie ładowanie za pomocą źródeł trójfazowych. Zazwyczaj każda stacja ładująca powyżej 22 kW jest zasilana prądem stałym (DC) i ma dodatkowe 2-pinowe gniazdo, które będzie działać z wtyczką samochodową. Większość punktów ładowania DC ma przymocowane na stałe kable. System zarządzania akumulatorem (BMS) w Twoim samochodzie określa, czy Twój samochód może korzystać z różnych opcji szybkiego ładowania. Gama kabli i ładowarek przenośnych OSRAM jest przeznaczona do ładowania prądem przemiennym o mocy do 22 kW.
Ważne jest, aby wybrać odpowiedni kabel, by skorzystać z szybszych prędkości ładowania w zależności od tego, gdzie planujesz ładować swój pojazd.