Różne typy pojazdów elektrycznych
Istnieją cztery główne typy pojazdów elektrycznych - każdy z nich używa elektryczności pozyskiwanej z różnych źródeł zasilania.
Hybrydy (HEV) oraz miękkie hybrydy (mild hibrid; MEV)
Hybrydy i miękkie hybrydy posiadają zarówno akumulatory, jak i standardowe silniki benzynowe. Nie muszą być podłączane do ładowania, ale zużywają mniej paliwa - pełna hybryda zużywa około 30% mniej paliwa niż tradycyjne pojazdy napędzane paliwem.
Hybrydy działają głównie na paliwie, ale zużywają energię elektryczną w trakcie postoju lub wolnej jazdy. Pełna hybryda posiada duży akumulator i może być zasilana całkowicie prądem elektrycznym na krótkich dystansach.
Miękkie hybrydy mają mniejsze akumulatory niż hybrydy, które sprawiają, że silniki benzynowe lub wysokoprężne są bardziej ekonomiczne. Samochód nie może być zasilany tylko elektrycznością, nawet w trakcie postoju.
HEV | MEV |
---|---|
Hybrid Electric Vehicle Hybrydowy pojazd elektryczny | Mild Hybrid Electric Vehicle Pojazd elektryczny typu miękka hybryda |
Nie potrzebujesz kabli | Nie potrzebujesz kabli |
Hybrydy plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV)
Istnieją dwa rodzaje pojazdów elektrycznych, które należy podłączyć do zasilania w celu naładowania: hybrydy typu plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV).
Tak jak pełne hybrydy, PHEV posiadają standardowy silnik oraz akumulator elektryczny. Różnią się jednak wielkością akumulatora – hybrydy plug-in posiadają akumulator, który może zasilać pojazd na dłuższych dystansach bez zużywania paliwa – aż do 50km. Większy akumulator oznacza, że pojazd musi być podłączony do zasilania w celu jego naładowania.
Akumulatorowe pojazdy elektryczne zasilane są wyłącznie elektrycznością. Dzięki temu emisyjność BEV jest dużo niższa niż konwencjonalnych pojazdów, czy nawet hybryd i hybryd plug-in. Niemal wszystkie obecnie produkowane pojazdy elektryczne mogą przejechać 200 km na w pełni naładowanym akumulatorze. Wiele z nich ma zasięg ponad 300 kilometrów, a niektóre mogą przejechać ponad 450 kilometrów bez konieczności ładowania.
PHEV | BEV |
---|---|
Plug-in Hybrid Electric Vehicle Pojazd elektryczny typu hybryda plug-in | Battery Electric Vehicle Akumulatorowy pojazd elektryczny |
Potrzebne kable do ładowania | Potrzebne kable do ładowania |
Hybrydy plug-in (PHEV) i akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) wymagają kabli do ładowania
Typ kabla zależy od tego, gdzie chcesz naładować swój pojazd:
W trasie
W pracy
W domu
W miejscu docelowym
Przykładowe czasy ładowania dla zasilania jednofazowego AC | ||
---|---|---|
Rozmiar akumulatora | 16A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 3,6kW | 32A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW |
30kW | 8 godzin | 4 godzin |
60kW | 16 godzin | 8 godzin |
90kW | 24 godzin | 12 godzin |
Kable do ładowania pojazdów elektrycznych OSRAM | BATTERYcharge 5PIN | jednofazowy | 16 AMP OCC11605 BATTERYcharge 7PIN | jednofazowy | 16 AMP OCC21605 | BATTERYcharge 5PIN | jednofazowy | 32 AMP OCC13205 BATTERYcharge 7PIN | jednofazowy | 32 AMP OCC23205 |
Do szybszego ładowania dostępne są dedykowane domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Wybranie odpowiedniego kabla do gniazda domowej stacji ładowania jest niezbędne, aby w pełni wykorzystać dostępne prędkości ładowania.
Aby korzystać z szybszego ładowania 7,2 kW w domu, potrzebujesz kabla 32A.
Przykładowe czasy ładowania dla zasilania jednofazowego i trójfazowego AC | |||
---|---|---|---|
Rozmiar akumulatora | 16A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 3,6kW | 32A (jednofazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW | 32A (trójfazowy) kabel do ładowania pojazdów elektrycznych o maksymalnej mocy 7,2kW |
30kWh | 8 godzin | 4 godzin | 1,5 godzin |
60kWh | 16 godzin | 8 godzin | 3 godzin |
90kWh | 24 godzin | 12 godzin | 4,5 godzin |
Kable do ładowania pojazdów elektrycznych OSRAM | BATTERYcharge 5PIN | 1PHASE | 16 AMP OCC11605 BATTERYcharge 7PIN | 1PHASE | 16 AMP OCC21605 | BATTERYcharge 5PIN | 1PHASE | 32 AMP OCC13205 BATTERYcharge 7PIN | 1PHASE | 32 AMP OCC23205 | BATTERYcharge 7PIN | 3PHASE | 32 AMP OCC23P05 |
Ładuj, gdy jesteś w drodze
W całym kraju dostępnych coraz więcej punktów ładowania samochodów elektrycznych: bez wątpienia widziałeś je gdzieś po drodze. Część z nich oferuje szybkie ładowanie za pomocą źródeł trójfazowych. Zazwyczaj każda stacja ładująca powyżej 22 kW jest zasilana prądem stałym (DC) i ma dodatkowe 2-pinowe gniazdo, które będzie działać z wtyczką samochodową. Większość punktów ładowania DC ma przymocowane na stałe kable. System zarządzania akumulatorem (BMS) w Twoim samochodzie określa, czy Twój samochód może korzystać z różnych opcji szybkiego ładowania. Gama kabli i ładowarek przenośnych OSRAM jest przeznaczona do ładowania prądem przemiennym o mocy do 22 kW.
Ważne jest, aby wybrać odpowiedni kabel, by skorzystać z szybszych prędkości ładowania w zależności od tego, gdzie planujesz ładować swój pojazd.